ביה"ס זיו

על אדמות הקיבוץ הוקם גם בית הספר הדמוקרטי "זיו-כישורית", המשמש בית ספר יום למתבגרים עם צרכים מיוחדים מאזור הצפון, המקיים מודל שיקום דמוקרטי מיוחד במינו.
 
בית הספר נוסד בשנת 2003 והוא מוכר על ידי משרד החינוך כמודל חינוכי חדשני ופורץ דרך, שעקרונותיו משמשים מודל חיקוי במסגרות לחינוך מיוחד ברחבי הארץ.
כיום לומדים בבית הספר כ-50 תלמידים, יהודים וערבים בגילאי 21-14, הלוקים במגוון נכויות נפש.
כל התלמידים חוו לפחות התפרצות פסיכוטית קשה אחת ואושפזו לפרקי זמן בבתי חולים פסיכיאטריים, ועליהם לקחת תרופות באופן קבוע על מנת לייצב את מצבם.
 
שיטת פעולתו הייחודית של בית הספר מעצימה את התלמידים ומאפשרת להם לקבל החלטות לגבי גורלם ועתידם מדי יום. המסגרת החינוכית הפכה את בית הספר לחלופת אשפוז, וקליטת התלמידים בבית הספר מקטינה את מספר האשפוזים שלהם בעשרות אחוזים, וכן מפחיתה משמעותית את משך זמן האשפוז.
 
התלמידים מתקבלים לבית הספר לאחר תהליך הערכה מקיף הנועד לוודא את התאמתם למקום, לכל תלמיד נבנית תכנית לימודים וריפוי מותאמת אישית, הכוללת את נושאי הליבה: מתמטיקה, אנגלית, מחשבים ומקצועות הרוח, לצד לימוד תעסוקתי, כישורי חיים, לימודי העשרה, ריפוי בעיסוק ותרפיות אישיות וקבוצתיות. התלמידים נתמכים על-ידי קבוצת אנשי מקצוע מיומנים הכוללת פסיכיאטר, פסיכולוג שיקומי, ומרפאים באומנויות שונות. חלק מהתלמידים נבחנים, באופן חלקי או מלא, בבחינות הבגרות, ומקבלים תעודת גמר המציינת כי סיימו את לימודיהם במקום.
 
בית הספר מאפשר לתלמידים לרכוש לצד מקצוע, גם כישורי חיים.
תקופת המעבר אצל בני נוער עם צרכים מיוחדים חלה בגילאים מאוחרים, בשל כך, יש להתחיל את הכשרתם לחיים כבר מגיל 15 ולמשך תקופה ארוכה, עד לגיל 30 – תקופה ארוכה בהרבה מתקופת המעבר המקובלת אצל בני הנוער הבריאים בדרך כלל. יציאתם מכותלי בית הספר צריכה להיות מלווה ב"ערכת כלים" משמעותית,  אשר באמצעותה יוכל כל תלמיד לנהל את חיי היומיום שלו באופן עצמאי ולדאוג לפרנסתו. על כן צוות בית הספר מאמין כי כחלק מתהליך השיקום חשוב ללמד את בני הנוער גם מיומנויות הנוגעות לכל התחומים המרכיבים את החיים העצמאיים במסגרת הקהילה הכללית.
 
חזון בית הספר רואה בהעצמה אישית של כל תלמיד משימה ראשונה במעלה בחשיבותה, ולפיכך בית הספר מעודד את התלמידים לממש את יכולותיהם האישיות דרך עבודה בפועל בפרויקטים שונים תחת פיקוח הצוות החינוכי, ואת נטיותיהם האומנותיות, אם ישנן, בתחומי המוזיקה, התיאטרון, וסדנאות יצירה שונות.

גישתו החינוכית הייחודית של בית הספר מבוססת על שיתוף התלמידים, באופן פעיל בקביעת המדיניות במקום על ידי קבלת החלטת הנוגעות לסדר יומם הלימודי. בהדגשת הבחירה החופשית, עוזר בית הספר לתלמידים לשלוט בחייהם ובסובב אותם ובדרך זו הוא עוזר להם לפרוץ את מעגל חוסר האונים וההישענות המוסדית.

ההשתתפות הפעילה בקהילת בית הספר מעצימה את התלמידים, תורמת להם בהתנסות חברתית, מעניקה להם תחושה של שליטה בחייהם, מוכיחה להם כי ביכולתם להשפיע על התנהלות חיי היום יום שלהם, וכפועל יוצא מכך הם מקבלים בחזרה את הביטחון והיכולת להפוך שוב לחברי קהילה  פעילים ותורמים. כתוצאה משיטת השיקום הייחודית של בית הספר למעלה מ- 90% מבוגריו מצליחים להשתלב בקהילה הרחבה ולנהל חיים עצמאיים.
 
את בית הספר מנהלת ניצן עמית.

הצורך שלנו

ע"פ נתוני מפקד האוכלוסין למעלה מ- 130 תלמידים באזור הצפון זקוקים למסגרת הטיפול של בית הספר. על מנת שנוכל לתת מענה לצורך אמיתי וקיים ולקלוט עשרות בני נוער נוספים, על בית הספר להכיל כתות נוספות.
מבנה בית הספר הקודם לא אפשר את הרחבתו, ולכן הקמנו מבנה חדש שכולל 8 כיתות לימוד, חדר אוכל, מקלט, אגף מורים ומנהלה, מרכז להכשרה ולימוד מיומנויות חיים, מרכזי תעסוקה וחצר גדולה להתכנסות. 

עד כה גייסנו תרומות כספיות שאפשרו לנו להקים את המבנה, ואנו זקוקים לסכום כסף נוסף כדי שנוכל לסיים את הבנייה והפיתוח.
לקריאה נוספות אודות הפרוייקט.